top of page
  • Foto van schrijverNatanja van den Brink

Bewegen van binnenuit

Bijgewerkt op: 15 jan.

De adem brengt beweging in een lichaam dat stijf en stram voelt, én in het denken. Dat merk je bijvoorbeeld als je wandelt in de natuur: al lopend wordt de adem rustiger, verdiept deze zich. Gedachten die zich misschien hebben vastgezet, gaan als vanzelf stromen. Wanneer je je haast om een afspraak te halen, schiet je adem juist omhoog. Zo spiegelt de adem continu je denken, waarbij het lichaam reageert met een meer ontspannen of gespannen gevoel. Je adem blijft continu een verbindende schakel en wanneer lichaam en denken in balans zijn, kom je zelf ook meer in evenwicht.


Ademen is ook bewegen. Bewegen van binnenuit. Beweging én rust zijn nodig wanneer je vastzit qua spanning in je lichaam of hoofd. Vastgeroeste overtuigingen en patronen veranderen wanneer je een eerste stap zet, in beweging komt. Met yoga beweeg je op de adem en draagt de adem de oefening. Wanneer een houding ongemakkelijk of pijnlijk aanvoelt, verandert ook de adem. Je adem stokt of beweegt schokkerig en ongecontroleerd. Blokkades worden zichtbaar. Ademoefeningen helpen om door deze blokkades heen te leren ademen.


De wijsheid van het lichaam spiegelt zich in de adem en vice versa. Door een houding aan te passen, te verzachten naar een vorm die jou op dat moment past, zal de adem ook weer tot rust komen. Wanneer de adem rustiger wordt, kalmeert de geest en ontspant het lichaam. Daardoor voel je meer energie en kwaliteit in je leven. Door vaker yoga te volgen en thuis te oefenen met ademen, kun je deze ervaring steeds verder verdiepen en meer verbinding met jezelf en je omgeving vinden.


 Natanja



43 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page